PROGRESS CHECK
1. Listen to the end of the radio programme and mark the statements as T (true) or F (false).
1. The topic for the next talk show will be suggested by the participants.
2. If you want to take part in the talk show, you need to register beforehand.
Прослушайте конец радиопрограммы и отметьте утверждения как T (верно) или F (неверно).
1. Тема следующего ток−шоу будет предложена участниками.
2. Если вы хотите принять участие в ток−шоу, вам необходимо предварительно зарегистрироваться.
Аудио к заданию:
In conclusion I want to remind you that our next talk show will be devoted to school media. All the details are in our site. If you have something to say on this subject you are welcome to participate in the show. Candidates need to register online and fill in our electronic questionnaire. Please, note that we stop registering new cadidates exactly ten days before the show and that you can't register by phone.
В заключение я хочу напомнить, что следующее наше ток−шоу будет посвящено школьным СМИ. Все подробности на нашем сайте. Если вам есть, что сказать по этому поводу, милости просим принять участие в выставке. Кандидатам необходимо зарегистрироваться онлайн и заполнить нашу электронную анкету. Обратите внимание, что мы прекращаем регистрацию новых кадидатов ровно за десять дней до шоу, и вы не можете зарегистрироваться по телефону.
Ответ:
1 − F, 2 − T.
2. Listen to the conversation and choose the correct option to complete the sentences.
1. Kate and Jim are talking ...
a) in a museum.
b) at home.
c) at school.
2. Both Kate and Jim like ...
a) reading books.
b) watching TV.
c) playing sports.
3. Kate’s grandfather was ...
a) a writer.
b) a photographer.
c) a journalist.
4. On leaving, Jim is going to borrow ...
a) a book.
b) a newspaper.
c) a bag.
Послушайте разговор и выберите правильный вариант для завершения предложений.
1. Кейт и Джим разговаривают ...
а) в музее.
b) дома.
c) в школе.
2.Кейт и Джим оба любят ...
а) чтение книг.
b) смотреть телевизор.
c) занятия спортом.
3. Дед Кейт был ...
а) писатель.
b) фотограф.
c) журналист.
4. Уходя, Джим собирается одолжить ...
а) книга.
b) газета.
c) сумка.
Аудио к заданию:
− Wow! You've got a huge library.
− My family are especially proud of it. My grandfather started it and you can see the result. There are about three thousand books here.
− You know, to me it looks like a museum, not like someone's home.
− All my friends say that, but to me it's just a part of life. I've got used to reading books here. It's quiet and it has the atmosphere. You know what I'm talking about.
− I'm afraid I don't. I have to confess that I don't read very much.
− Just like most of my friends. It's OK. I understand. There're lots of reasons why people read less today.
− Yes, I simply cannot find time for it. We have to do so much at school, and then frankly speaking I prefer watching films to reading books.
− I very seldom watch anything on TV. And how can you compare films and books? It's like watching sports game on TV and playing it yourself. I would never prefer watching to playing. Would you?
− No, I certainly wouldn't. You know how much I enjoy sport. I'd only agree to stop playing a game of sport in order to start another.
− Oh, yes. Sport is my favourite passtime, too, along with reading. And my grandfather played sports very well. There's a newspaper here with an article about his football team. Have a look! He is here, the second from the right.
− Yes, I see.
− The photo was taken when he was at university. Look, this fellow, next to my granddad, became a prominent writer, but I can't remember his name.
− Did he?
− Yes, there must be one or two of his books in our library.
− And your granddad? Did he write, too?
− Yes, but not as an author, a s journalist. He worked for different newspapers and magazines. He quit writing any recently because of his eye problem.
− I'm sorry to hear that.
− Oh, it's OK. You know, you can borrow a couple of books from our library if you like. Would you like to choose anything?
− OK, thanks, my bag is heavy already without any extra books, but it would be great if you could give me that newspaper for a while.
− With the article about granddad's university team? Why?
− There's a person there who seems very familiar to me, the fellow in the centre. The one who is holding the ball looks exactly like my mum's cousin in our family album. I want to compare the photos.
− Ha! It would be fun to find out that our families knew each other.
− It's only "would".
− Вот это да! У тебя огромная библиотека.
− Моя семья особенно этим гордится. Мой дедушка начал ее, и ты можешь видеть результат. Здесь около трех тысяч книг.
− Знаешь, это похоже на музей, а не на чей−то дом.
− Все мои друзья так говорят, но для меня это просто часть жизни. Я привыкла читать здесь книги. Здесь тихо и атмосферно. Ты знаешь, о чем я говорю.
− Боюсь, что нет. Признаюсь, я не очень много читаю.
− Как и большинство моих друзей. Ничего страшного. Я понимаю. Есть много причин, по которым сегодня люди читают меньше.
− Да, я просто не могу найти на это времени. Нам так много приходится делать в школе, и, честно говоря, я предпочитаю смотреть фильмы чтению книг.
− Я очень редко что−то смотрю по телевизору. Да и как можно сравнивать фильмы и книги? Это все равно, что смотреть спортивный матч по телевизору и играть в него самому. Я бы никогда не предпочла смотреть тому, чтобы поиграть. А ты?
− Нет, конечно, нет. Ты знаешь, как я люблю спорт. Я согласен только прекратить играть в спортивную игру, чтобы начать новую.
− О, да. Спорт − мое любимое времяпрепровождение, наряду с чтением. А дед очень успешно занимался спортом. Здесь есть газета со статьей о его футбольной команде. Посмотри! Он здесь, второй справа.
− Да я вижу.
− Фотография сделана, когда он учился в университете. Посмотри, этот парень, рядом с моим дедушкой, стал известным писателем, но я не могу вспомнить его имя.
− Правда?
− Да, в нашей библиотеке должна быть одна или две его книги.
− А твой дедушка? Он тоже писал?
− Да, но не как автор, а как журналист. Он работал для разных газет и журналов. В последнее время он перестал писать из−за проблем со зрением.
− Мне очень жаль это слышать.
− О, все в порядке. Знаешь, ты можешь взять пару книг из нашей библиотеки, если хочешь. Хочешь что−нибудь выбрать?
− Хорошо, спасибо, моя сумка уже тяжела без лишних книг, но было бы здорово, если бы ты могла дать мне эту газету на время.
− Со статьей про университетскую команду дедушки? Почему?
− Там есть человек, который мне кажется очень знакомым, парень в центре. Тот, кто держит мяч, выглядит в точности как двоюродный брат моей мамы из нашего семейного альбома. Я хочу сравнить фото.
− Ха! Было бы весело узнать, что наши семьи знают друг друга.
− Это всего лишь предположение.
Ответ:
1 − b, 2 − c, 3 − c, 4 − b.
1. Kate and Jim are talking at home.
2. Both Kate and Jim like playing sports.
3. Kate’s grandfather was a journalist.
4. On leaving, Jim is going to borrow a newspaper.
Перевод:
1. Кейт и Джим разговаривают дома.
2. Кейт и Джим оба любят заниматься спортом.
3. Дед Кейт был журналистом.
4. Уходя, Джим собирается одолжить газету.
3. Read the text and mark the statements below as T (true), F (false) or NS (not stated).
I started to write when I was six. At first, it was brief comments about film and cartoon characters, about my friends and the members of my family. Mum still keeps the blocks of coloured paper where in large clumsy letters I tried to express my attitude to the world.
My parents wanted me to become an economist, or an accountant. But my choice was literature. Still at school, I tried to write fairy tales, novels and even thrillers. I read them to my classmates hoping for their enthusiastic approval. People either said nothing or advised me not to waste time and to think about something more practical.
In spite of everybody’s discouragement, I kept trying and I went to university to study literature and linguistics. Those were the happiest years of my life − I enjoyed studying, and my academic results were impressive.
During my third year at the university I got interested in journalism. My interest was sparked by one of our teachers. Dr Knoblock, that was his name, regularly disappeared from the university and we knew that he was probably on a trip to some remote place. We waited for his reports from there. The reports, essays and reviews were on different topics, but we really enjoyed his comments on lifestyles in different countries, rare and endangered animals, and exploring the deserted places of the Earth where nature was still unspoiled by human activity. When we completed our university course, we presented the file to Dr Knoblock and he felt very touched by our attention and interest in his work.
Though I was happy with my success as a student, I had to accept that my talent was not great enough to make me a great author. Instead of ambitious plans to write a bestseller, I concentrated on short reports and essays. My first report was published in my final year at university. It was about the aboriginals of Australia and how their culture and lifestyle was damaged by the unwise policy of integration. I was very grateful to Dr Knoblock who had made some very important improvements in my work and helped me to write out the final draft of the report.
1. The author’s parents dreamt their son would become a writer.
2. The author’s writing was very popular with his classmates.
3. At university the author was a good student.
4. Dr Knoblock never wrote about wildlife.
5. Dr Knoblock discussed his reports with his students in class.
6. Dr Knoblock was happy to get a present from his students.
7. The author’s first report was published when he was still at university.
8. The author interviewed the aboriginals of Australia to write his report.
Прочтите текст и отметьте утверждения ниже как T (верно), F (неверно) или NS (не указано).
Я начал писать, когда мне было шесть лет. Сначала это были краткие комментарии о героях фильмов и мультфильмов, о моих друзьях и членах моей семьи. У мамы до сих пор хранятся блоки из цветной бумаги, на которых большими неуклюжими буквами я пытался выразить свое отношение к миру.
Мои родители хотели, чтобы я стал экономистом или бухгалтером. Но я выбрал литературу. Еще в школе я пробовал писать сказки, романы и даже триллеры. Я читал их одноклассникам, надеясь на их восторженное одобрение. Люди либо ничего не говорили, либо советовали мне не терять время и подумать о чем−то более практическом.
Несмотря на всеобщее разочарование, я продолжал попытки и поступил в университет, чтобы изучать литературу и лингвистику. Это были самые счастливые годы в моей жизни − мне нравилось учиться, и мои академические результаты были впечатляющими.
На третьем курсе университета я заинтересовался журналистикой. Мой интерес вызвал один из наших учителей. Доктор Кноблок, так его звали, регулярно пропадал из университета, и мы знали, что он, вероятно, был в поездке в какое−то отдаленное место. Мы ждали его отчетов оттуда. Отчеты, эссе и обзоры были на разные темы, но нам очень понравились его комментарии об образе жизни в разных странах, редких и исчезающих животных, а также об исследовании безлюдных мест Земли, где природа еще не испорчена деятельностью человека. Когда мы закончили наш университетский курс, мы представили подшивку доктору Ноблоку, и он был очень тронут нашим вниманием и интересом к его работе.
Хотя я был доволен своим студенческим успехом, мне пришлось признать, что моего таланта недостаточно, чтобы стать великим писателем. Вместо амбициозных планов написать бестселлер я сосредоточился на коротких отчетах и эссе. Мой первый отчет был опубликован на последнем курсе университета. Речь шла о аборигенах Австралии и о том, как их культуре и образу жизни нанесла ущерб неразумная политика интеграции. Я был очень благодарен доктору Ноблоку, который внес в мою работу несколько очень важных улучшений и помог мне написать окончательный вариант отчета.
1. Родители автора мечтали, чтобы их сын стал писателем.
2. Сочинения автора пользовались большой популярностью у одноклассников.
3. В университете автор хорошо учился.
4. Доктор Ноблок никогда не писал о дикой природе.
5. Доктор Ноблок обсуждал свои отчеты со своими учениками в классе.
6. Доктор Ноблок был счастлив получить подарок от своих учеников.
7. Первый отчет автора был опубликован, когда он еще учился в университете.
8. Автор взял интервью у аборигенов Австралии, чтобы написать свой отчет.
Ответ:
1. F
2. F
3. T
4. F
5. NS
6. T
7. T
8. NS
4. Complete Kevin’s letter to help him find out the information he needs. Ask the questions.
Dear John,
I saw your sister Jane today and she said something about the literary party you are going to next week. She said I could go too but we both were in a hurry and she didn’t give me any details.
So I would like to ask you the following:
_ devoted to any particular writer or character?
Where? _
When? _
_ bring a friend?
_ dress code?
_ programme: contest, games?
Sorry for bothering you with all this stuff, but I hope you can give me a quick answer.
Best wishes,
Kevin
Заполните письмо Кевина, чтобы помочь ему найти нужную информацию. Задайте вопросы.
Дорогой Джон,
Я видел твою сестру Джейн сегодня, и она сказала что−то о литературной вечеринке, на которую ты собираешься на следующей неделе. Она сказала, что я тоже могу пойти, но мы оба торопились, и она не сообщила мне подробностей.
Поэтому я хотел бы спросить у тебя следующее:
_ посвящен какому−либо конкретному писателю или персонажу?
Где? _
Когда? _
_ Возьмите с собой друга?
_ дресс−код?
_ программа: конкурс, игры?
Извини, что беспокою тебя всем этим, но я надеюсь, что ты дашь мне быстрый ответ.
С наилучшими пожеланиями,
Кевин
Ответ:
Dear John,
I saw your sister Jane today and she said something about the literary party you are going to next week. She said I could go too but we both were in a hurry and she didn’t give me any details.
So I would like to ask you the following:
Is the literary party devoted to any particular writer or character?
Where will the literary party take place? When will it be?
Can Ibring a friend?
Will there be any dress code there?
What will the programme consist of: contest, games?
Sorry for bothering you with all this stuff, but I hope you can give me a quick answer.
Best wishes,
Kevin
Перевод:
Дорогой Джон,
Я видел твою сестру Джейн сегодня, и она сказала что−то о литературной вечеринке, на которую ты собираешься на следующей неделе. Она сказала, что я тоже могу пойти, но мы оба торопились, и она не сообщила мне подробностей.
Поэтому я хотел бы спросить у тебя следующее:
Посвящена ли литературная вечеринка какому−либо конкретному писателю или персонажу?
Где будет проходить эта литературная вечеринка? Когда она будет?
Могу ли я привести друга?
Будет ли там какой−то дресс−код?
Что будет в программе: конкурс, игры?
Извини, что беспокою тебя всем этим, но я надеюсь, что ты дашь мне быстрый ответ.
С наилучшими пожеланиями,
Кевин
5. Give a talk about the future of mass media. Talk about:
• what mass media is;
• what types of mass media are losing popularity these days and why;
• how, in your view, people will get information in the future.
Расскажите о будущем СМИ. Поговорите о:
• что такое СМИ;
• какие СМИ сегодня теряют популярность и почему;
• как, по вашему мнению, люди будут получать информацию в будущем.
Ответ:
Mass media plays an important role in our life. Mass media includes various types of media such as television, radio, newspapers and magazines. Reading newspapers and magazines, watching TV, listening to the news on the radio are our main means of getting information. And nowadays the Internet is becoming more and more popular.
TV is one of favourite kinds of mass media for lots of people. We have many different channels through which viewers are fond of watching variety of shows, films, sports, plays, educational and cultural programs.
Newspapers report different kinds of news. They carry articles which cover the latest international and national events. Now people buy newspapers also for the radio and TV programs which they publish. There are newspapers and magazines for young people. They give a wide coverage of news, events and reports on education, sports, cultural life, entertainment, fashion.
Mass media brings to millions of homes not only entertainment and news but also cultural and educational programs. If you watch TV and listen to the radio you can improve your knowledge of history, biology, literature or even learn a foreign language by radio.
Перевод:
СМИ играют важную роль в нашей жизни. СМИ включают в себя различные виды средств массовой информации, такие как телевидение, радио, газеты и журналы. Чтение газет и журналов, просмотр телевизора, слушание новостей по радио − наши основные средства получения информации. И в наше время Интернет становится все более популярным.
Телевидение − одно из любимых средств массовой информации для многих. У нас есть много разных каналов, по которым зрители любят смотреть множество шоу, фильмов, спортивных мероприятий, спектаклей, образовательных и культурных программ.
Газеты сообщают разного рода новости. В них публикуются статьи, освещающие последние международные и национальные события. Сейчас люди покупают газеты также для радио− и телепрограмм, которые они публикуют. Есть газеты и журналы для молодежи. Они широко освещают новости, события и репортажи об образовании, спорте, культурной жизни, развлечениях, моде.
СМИ приносят в миллионы домов не только развлечения и новости, но также культурные и образовательные программы. Если вы смотрите телевизор и слушаете радио, вы можете улучшить свои знания по истории, биологии, литературе или даже выучить иностранный язык по радио.
6. Work in pairs. Act out an interview between a correspondent and yourself in the future.
Imagine that in a few years’ time you are a famous person (writer / scientist / inventor/ actor / artist / traveller etc). Before you start, let ‘the correspondent’ know who you are: use your real name and an imaginary job (e.g. Alexander Belov, a football coach). Then swap the roles.
Correspondent Interviewee
Hello! Alexander Belov speaking. (give your real name)
Hello! It’s Maria Smirnova, Bright Smile Journal correspondent. (give your real name)
What can I do for you?
Alexander, you are very popular with our readers and I want to ask you some questions for our journal.
I’m very sorry, but I’m very busy these days. We are preparing a new project.
Yes, I understand. But I hoped you could agree to give a brief interview right now?
Hmm. OK. Go ahead. But no more than five questions.
Say thank you and ask any five questions on any topics.
Answer the questions. Your answers may be true or you can invent them.
Thank your interviewee for his / her time. Suggest another interview when he / she has time.
Agree to meet up with the correspondent some time later.
Say goodbye.
Say goodbye.
Работа в парах. Разыграйте интервью между корреспондентом и вами в будущем.
Представьте, что через несколько лет вы станете известным человеком (писателем / ученым / изобретателем / актером / художником / путешественником и т.д.). Прежде чем начать, дайте "корреспонденту" знать, кто вы: используйте свое настоящее имя и вымышленную работу (например, Александр Белов, футбольный тренер). Затем поменяйтесь ролями.
Корреспондент Собеседник
Привет! Говорит Александр Белов. (укажите свое настоящее имя)
Привет! Это Мария Смирнова, корреспондент журнала "Яркая улыбка". (укажите свое настоящее имя)
Что я могу сделать для вас?
Александр, вы очень нравитесь нашим читателям, и я хочу задать вам несколько вопросов для нашего журнала.
Мне очень жаль, но сейчас я очень занят. Мы готовим новый проект.
Да, я понимаю. Но я надеялась, что вы согласитесь дать краткое интервью прямо сейчас?
Хм. ОК. Вперед, продолжайте. Но не более пяти вопросов.
Скажите спасибо и задайте любые пять вопросов по любым темам.
Ответьте на вопросы. Ваши ответы могут быть правдивыми или вы можете их придумать.
Поблагодарите собеседника за уделенное время. Предложите другое интервью, когда у него будет время.
Согласитесь встретиться с корреспондентом через некоторое время.
Попрощайтесь.
Попрощайтесь.
Ответ:
Interviewee: Hello! Daniel Evdokimov speaking
Correspondent: Hello! It’s Olga Lebedeva, Bright Smile Journal correspondent.
Interviewee: What can I do for you?
Correspondent: Daniel, you are very popular with our readers and I want to ask you some questions for our journal.
Interviewee: I’m very sorry, but I’m very busy these days. We are preparing a new project.
Correspondent: Yes, I understand. But I hoped you could agree to give a brief interview right now?
Interviewee: Hmm. OK. Go ahead. But no more than five questions.
Correspondent: Thank you very much! You are a really famous actor. How did you choose your career?
Interviewee: Oh, it was easy. I have dreamed about this job since my childhood. I loved going to the cinema when I was little and I imagined myself in those films.
Correspondent: Oh, that's great! And how did your family reacted on your decision?
Interviewee: My father didn't believe in my success. As for him a man has to have more serious job. But my mum supported me 100%.
Correspondent: What diffitulties did you face in the beginning of your career?
Interviewee: I guess like for any actor in the beginning of my career I got too many refusals.
Correspondent: And how did you handle those situations?
Interviewee: My mother always stayed by my side and supported me. She believed in me and encouraged to try again and again.
Correspondent: What was the most dangerous thing you have ever done in your films?
Interviewee: Once we were making a new episode about Clapman and I had to fly through the flaming bus. I guess it was the most dangerous, but at the same time the most exciting thing.
Correspondent: Thank you for your time, Mr Evdokimov. I hope we'll have another chance to meet for an interview.
Interviewee: Yes, no problem. See you later.
Correspondent: Goodbye!
Interviewee: Bye!
Перевод:
Опрашиваемый: Здравствуйте! Говорит Даниэль Евдокимов
Корреспондент: Здравствуйте! Это Ольга Лебедева, корреспондент журнала «Яркая улыбка».
Опрашиваемый: Что я могу для вас сделать?
Корреспондент: Даниэль, вы очень нравитесь нашим читателям, и я хочу задать вам несколько вопросов для нашего журнала.
Опрашиваемый: Мне очень жаль, но сейчас я очень занят. Мы готовим новый проект.
Корреспондент: Да, я понимаю. Но я надеялась, что вы согласитесь дать краткое интервью прямо сейчас?
Опрашиваемый: Хм. OK. Вперед, продолжайте. Но не более пяти вопросов.
Корреспондент: Спасибо большое! Вы действительно известный актер. Как вы выбрали карьеру?
Опрашиваемый: О, это было легко. Я с детства мечтал об этой работе. Я любил ходить в кино, когда был маленьким, и я представлял себя в этих фильмах.
Корреспондент: Отлично! А как ваша семья отреагировала на ваше решение?
Опрашиваемый: Мой отец не верил в мой успех. По его мнению, мужчине нужна более серьезная работа. Но мама меня поддержала на все 100%.
Корреспондент: С какими трудностями вы столкнулись в начале карьеры?
Опрашиваемый: Я думаю, что как для любого актера, в начале моей карьеры я получал слишком много отказов.
Корреспондент: А как вы справлялись с этими ситуациями?
Опрашиваемый: Моя мама всегда была рядом и поддерживала меня. Она верила в меня и поощряла попытки снова и снова.
Корреспондент: Что было самым опасным из того, что вы когда−либо делали в своих фильмах?
Опрашиваемый: Однажды мы снимали новую серию о Клэпмане, и мне пришлось лететь через пылающий автобус. Думаю, это было самое опасное, но в то же время самое захватывающее.
Корреспондент: Спасибо за уделенное время, господин Евдокимов. Надеюсь, у нас будет еще один шанс встретиться для интервью.
Опрашиваемый: Да, без проблем. До скорого.
Корреспондент: До свидания!
Опрашиваемый: Пока!