SECTION 5. What Independence Means to You
71. Work in pairs. a) Mark the items you associate with independence. Add your own ideas if you have them.
To me, independence means that I can
• choose my friends
• make decisions what hobby to have
• spend money on the things I want
• plan my weekdays and my holidays
• choose what sports to do
• decide how to spend my free time
• choose what films to see and books to read
• have my own opinions
To me, independence means that I should
• take responsibility for all my decisions
• correct my mistakes by myself
• have some responsibilities at home and do some housework
• be able to control myself
• be responsible for my academic progress
• take care of my health
• respect other people’s opinion
• do my best to keep a good relationship within the family
…
b) Complete the explanation.
People often say they want to be independent but they do not always understand what independence means. To me, independence means that ...
Работа в парах. а) Отметьте элементы, которые у вас ассоциируются с независимостью. Добавьте свои собственные идеи, если они у вас есть.
Для меня независимость означает, что я могу
• выбирать друзей
• принимать решения, какое хобби иметь
• тратить деньги на то, что хочу
• планировать свои будни и праздники
• выбирать, чем заниматься
• решать, как проводить свободное время
• выбирать, какие фильмы смотреть и книги читать
• иметь собственное мнение
Для меня независимость означает, что я должен
• брать на себя ответственность за все свои решения
• исправлять свои ошибки самостоятельно
• иметь некоторые обязанности по дому и выполнять какую−то работу по дому
• уметь контролировать себя
• нести ответственность за свою учебную успеваемость
• заботиться о моем здоровье
• уважать мнение других людей
• делать все возможное, чтобы поддерживать хорошие отношения в семье
…
b) Завершите объяснение.
Люди часто говорят, что хотят быть независимыми, но не всегда понимают, что такое независимость. Для меня независимость означает, что ...
Ответ:
b)
People often say they want to be independent but they do not always understand what independence means. To me, independence means that I can spend money on the things I want and decide how to spend my free time. But also independence means that I should take responsibility for all my decisions and respect other people’s opinion.
Перевод:
b)
Люди часто говорят, что хотят быть независимыми, но не всегда понимают, что такое независимость. Для меня независимость означает, что я могу тратить деньги на то, что хочу, и решать, как проводить свободное время. Но независимость также означает, что я должен брать на себя ответственность за все свои решения и уважать мнение других.
72. Put the paragraphs in the correct order and read the text of what Americans think about being independent.
_ How do the parents encourage their children to be independent? Often even small children decide for themselves what toys to play with or how to decorate their bedrooms. Teenagers have many more choices to make: at school they choose between sports or music, French or German, science or social studies. They choose who their friends are and how to earn their pocket money, for example by babysitting or delivering newspapers. They also choose how to spend the money that they have earned: on new computer games, summer travelling or just going out with friends.
_ Parents are not the only people to encourage children to be independent. Teachers also motivate their students to take their own decisions. However, they are always ready to help them make the best choice. The teachers can give advice on what subjects to choose or about activities after classes. However, they believe that it’s very important to be independent and to believe in yourself.
_ Independence is a hot issue when we talk about teenagers. Do your parents encourage you to be independent in your everyday life? American parents do. They believe strongly that a person should have the freedom to decide what to do today and in the future. Parents encourage their children from an early age to be independent, to be responsible, to respect their society and their country and to work hard.
Расположите абзацы в правильном порядке и прочтите текст того, что американцы думают о независимости.
_ Как родители побуждают своих детей быть независимыми? Часто даже маленькие дети сами решают, с какими игрушками играть или чем украсить свою спальню. У подростков есть гораздо больший выбор: в школе они выбирают между спортом или музыкой, французским или немецким, естествознанием или общественными науками. Они выбирают, кто их друзья и как зарабатывать карманные деньги, например, присматривая за детьми или разнося газеты. Они также выбирают, как потратить заработанные деньги: на новые компьютерные игры, летние путешествия или просто на прогулки с друзьями.
_ Не только родители поощряют детей к независимости. Учителя также мотивируют своих учеников принимать собственные решения. Однако они всегда готовы помочь им сделать лучший выбор. Учителя могут посоветовать, какие выбрать предметы или занятия после уроков. Однако они считают, что очень важно быть независимым и верить в себя.
_ Независимость − актуальный вопрос, когда мы говорим о подростках. Родители поощряют вас быть независимыми в повседневной жизни? Американские родители поощряют. Они твердо верят, что у человека должна быть свобода решать, что делать сегодня и в будущем. Родители с раннего возраста поощряют своих детей быть независимыми, ответственными, уважать свое общество и свою страну и много работать.
Ответ:
2 How do the parents encourage their children to be independent? Often even small children decide for themselves what toys to play with or how to decorate their bedrooms. Teenagers have many more choices to make: at school they choose between sports or music, French or German, science or social studies. They choose who their friends are and how to earn their pocket money, for example by babysitting or delivering newspapers. They also choose how to spend the money that they have earned: on new computer games, summer travelling or just going out with friends.
3 Parents are not the only people to encourage children to be independent. Teachers also motivate their students to take their own decisions. However, they are always ready to help them make the best choice. The teachers can give advice on what subjects to choose or about activities after classes. However, they believe that it’s very important to be independent and to believe in yourself.
1 Independence is a hot issue when we talk about teenagers. Do your parents encourage you to be independent in your everyday life? American parents do. They believe strongly that a person should have the freedom to decide what to do today and in the future. Parents encourage their children from an early age to be independent, to be responsible, to respect their society and their country and to work hard.
Перевод:
2 Как родители побуждают своих детей быть независимыми? Часто даже маленькие дети сами решают, с какими игрушками играть или чем украсить свою спальню. У подростков есть гораздо больший выбор: в школе они выбирают между спортом или музыкой, французским или немецким, естествознанием или общественными науками. Они выбирают, кто их друзья и как зарабатывать карманные деньги, например, присматривая за детьми или разнося газеты. Они также выбирают, как потратить заработанные деньги: на новые компьютерные игры, летние путешествия или просто на прогулки с друзьями.
3 Не только родители поощряют детей к независимости. Учителя также мотивируют своих учеников принимать собственные решения. Однако они всегда готовы помочь им сделать лучший выбор. Учителя могут посоветовать, какие выбрать предметы или занятия после уроков. Однако они считают, что очень важно быть независимым и верить в себя.
1 Независимость − актуальный вопрос, когда мы говорим о подростках. Родители поощряют вас быть независимыми в повседневной жизни? Американские родители поощряют. Они твердо верят, что у человека должна быть свобода решать, что делать сегодня и в будущем. Родители с раннего возраста поощряют своих детей быть независимыми, ответственными, уважать свое общество и свою страну и много работать.
73. Read the text again. Mark the following statements as T (true), F (false) or NS (not stated).
1. Most American parents want their children to learn to take decisions themselves.
2. There are several things American parents teach their sons and daughters from an early age.
3. American teenagers always discuss their future career with their parents.
4. American schools give their students some choice of subjects to study.
5. American teenagers can’t spend their pocket money without their parents’ permission.
6. To encourage their students to be independent teachers prefer not to give them any advice.
Прочитай текст еще раз. Отметьте следующие утверждения как T (верно), F (неверно) или NS (не указано).
1. Большинство американских родителей хотят, чтобы их дети научились принимать решения самостоятельно.
2. Американские родители учат своих сыновей и дочерей разным вещам с раннего возраста.
3. Американские подростки всегда обсуждают свою будущую карьеру с родителями.
4. Американские школы предоставляют своим ученикам возможность выбора предметов для изучения.
5. Американские подростки не могут тратить свои карманные деньги без разрешения родителей.
6. Чтобы побудить своих учеников быть независимыми, учителя предпочитают не давать им никаких советов.
Ответ:
1. T
2. NS
3. NS
4. T
5. F
6. F
74. Read the words and the definitions. Choose the right meaning, a or b.
to encourage
a) to help somebody do something by means of giving confidence
b) to prevent something by making it impossible
to make a choice
a) to refuse to do something
b) to choose from a range of things or possibilities
to earn
a) to receive money for work
b) to get something for free
to deliver newspapers
a) to sell newspapers in the newsagent
b) to take newspapers to people’s houses
to advise
a) to talk a lot
b) to suggest what to do
to be independent
a) not to be controlled by other people or events
b) to meet new people and spend time with them
Прочтите слова и определения. Выберите правильное значение, a или b.
поощрять
а) помочь кому−то что−то сделать, внушая уверенность
b) предотвратить что−либо, сделав это невозможным
делать выбор
а) отказаться от чего−либо
b) выбирать из множества вещей или возможностей
зарабатывать
а) получать деньги за работу
b) получить что−то бесплатно
доставлять газеты
а) продавать газеты в газетном киоске
b) разносить газеты в дома людей
советовать
а) много говорить
b) подсказать, что делать
быть независимым
а) не контролироваться другими людьми или событиями
b) знакомиться с новыми людьми и проводить с ними время
Ответ:
to encourage − a) to help somebody do something by means of giving confidence
to make a choice − b) to choose from a range of things or possibilities
to earn − a) to receive money for work
to deliver newspapers − b) to take newspapers to people’s houses
to advise − b) to suggest what to do
to be independent − a) not to be controlled by other people or events
Перевод:
поощрять − а) помочь кому−то что−то сделать, внушая уверенность
делать выбор − b) выбирать из множества вещей или возможностей
зарабатывать − а) получать деньги за работу
доставлять газеты − b) разносить газеты в дома людей
советовать − b) подсказать, что делать
быть независимым − а) не контролироваться другими людьми или событиями
75. Answer the questions.
1. Do your parents encourage you to be independent in your everyday life?
2. What decisions can you take on your own?
3. What are you (not your parents) responsible for in your life?
4. How do your teachers help you to become independent?
5. Who do you consult with before taking a serious decision? Why do you trust him / her / them?
Ответь на вопросы.
1. Поощряют ли вас родители быть независимыми в повседневной жизни?
2. Какие решения вы можете принять самостоятельно?
3. За что вы (а не родители) несете ответственность в своей жизни?
4. Как ваши учителя помогают вам стать независимыми?
5. С кем вы консультируетесь перед тем, как принять серьезное решение? Почему вы ему / ей / им доверяете?
Ответ:
1. Yes, my parents encourage me to be independent in my everyday life. They encourage me to make my own choices about courses, clothes, music etc.
2. I can choose clothes to wear, events to take part in, food and how to spend my free time by my own.
3. I am responsible for my academic results and my desicions.
4. My teachers can give their advice any time I need.
5. Sometimes I consult with my mother before taking a serious decision. My mother loves me and I'm sure she want only best for me.
Перевод:
1. Да, родители поощряют меня быть независимой в повседневной жизни. Они побуждают меня самостоятельно выбирать курсы, одежду, музыку и т. д.
2. Я самостоятельно могу выбирать одежду, мероприятия, в которых я буду участвовать, еду и как проводить свободное время.
3. Я несу ответственность за свои академические результаты и свои решения.
4. Мои учителя могут дать свой совет в любое время, когда мне нужно.
5. Иногда я советуюсь с мамой, прежде чем принять серьезное решение. Моя мама любит меня, и я уверена, что она хочет для меня только самого лучшего.
76. Listen to two teenagers, Linda and Jeff, talking about their part−time jobs. Fill in the table.
Linda Jeff
What do they do to earn some extra money?
What are the disadvantages of their work?
What do they want to spend the money they earned on?
Послушайте, как два подростка, Линда и Джефф, рассказывают о своей подработке. Заполните таблицу.
Линда Джефф
Что они делают, чтобы заработать дополнительные деньги?
В чем недостатки их работы?
На что они хотят потратить заработанные деньги?
Аудио к заданию:
− Linda, and one more question. I heard you've found a job.
− Yes, at the baker's shop at the corner of my street. The owner is a nice woman and I like helping her in the shop. The only drawback is her fresh buns, rolls and cakes which are very tasty and I'm afraid of gaining weight.
− Fortunatelly, with my job there's no risk of putting on extra weight.
− I didn't know you worked too. What do you do?
− I do a newspaper round. I deliver newspapers in my neighbourhood.
− Then you have to get up early to do it before school.
− Yes, and that's the drawback of my job. I get up at 6 in the morning.
− Oh, that's why you nearly fell asleep in Maths yesterday. Do you have to get up early on Sundays, too?
− Yes, I do. Sunday is the busiest day of all. Many people have more papers on Sunday because they have more time to read them. But the job worth it. In a month I will be able to buy a new guitar.
− Oh, that's great! Hope to hear you playing your new guitar and I'm trying to save for holiday in France. Our class is going there on a trip.
− I see.
− Линда, и еще один вопрос. Я слышал, ты нашла работу.
− Да, в булочной на углу моей улицы. Владелец − милая женщина, и мне нравится помогать ей в магазине. Единственный недостаток − свежие булочки, рулеты и пирожные, они очень вкусные и я боюсь набрать вес.
− К счастью, на моей работе нет риска набрать лишний вес.
− Я не знала, что ты тоже работаешь. Что ты делаешь?
− Я разношу газеты. Я доставляю газеты по нашему району.
− Тогда тебе нужно рано вставать, чтобы сделать это до школы.
− Да, и это недостаток моей работы. Я встаю в 6 утра.
− Ой, вот почему ты вчера чуть не заснул на математике. Тебе тоже нужно рано вставать по воскресеньям?
− Да. Воскресенье − самый загруженный день из всех. У многих людей по воскресеньям больше газет, потому что у них больше времени их читать. Но работа того стоит. Через месяц я смогу купить новую гитару.
− О, это здорово! Надеюсь услышать, как ты играешь на своей новой гитаре, а я стараюсь сэкономить на отпуск во Франции. Наш класс едет туда в поездку.
− Понятно.
Ответ:
Linda Jeff
What do they do to earn some extra money? She workes at the baker's shop. He delivers newspapers.
What are the disadvantages of their work? Fresh buns, rolls and cakes are very tasty. There's a rick to gain weight. He has to get up very early.
What do they want to spend the money they earned on? She saves money for holiday in France. He wants to buy a new guitar.
Перевод:
Линда Джефф
Что они делают, чтобы заработать дополнительные деньги? Она работает в булочной. Он разносит газеты.
В чем недостатки их работы? Свежие булочки, рулеты и пирожные очень вкусные. Есть риск набрать вес. Он должен вставать очень рано.
На что они хотят потратить заработанные деньги? Она копит деньги на отпуск во Франции. Он хочет купить новую гитару.
77. Review the word combinations with do and make. Make up your own sentences with them.
to do
exercises
your homework
the housework
the shopping
the washing
sports
your hair
your best
well / badly
without
to make
a mistake
tea / coffee / a sandwich
a bed
a phone call
money
friends
fun of somebody
a choice
up a story
it on your own
Просмотрите словосочетания с do и make. Составьте с ними свои собственные предложения.
делать
упражнения
твоя домашняя работа
работа по дому
покупки
мытье
виды спорта
твои волосы
все возможное
хорошо / плохо
без
делать
ошибка
чай / кофе / бутерброд
кровать
телефонный звонок
деньги
друзья
развлечение кого−то
выбор
рассказать историю
это по своему усмотрению
Ответ:
1. Doing morning exercises helps you to be healthy and fit.
2. To me, independence means that I can make my own choise.
3. To me, independence means that I should do my homework.
4. When we came to Alice, she offered to make tea with sandwiches for us.
5. Sometimes it helps to make fun of bullies.
6. When I visit a new place, I always try to make friends with locals.
Перевод:
1. Выполнение утренней зарядки помогает быть здоровым и подтянутым.
2. Для меня независимость означает, что я могу делать свой выбор.
3. Для меня независимость означает, что я должен делать домашнее задание.
4. Когда мы приехали к Алисе, она предложила заварить нам чай с бутербродами.
5. Иногда помогает подшутить над хулиганами.
6. Когда я посещаю новое место, я всегда стараюсь подружиться с местными жителями.
78. Complete the sentences. Use make or do in the appropriate form.
1. Rewrite your essay, please. You’ve … some mistakes.
2. Don’t … fun of the boy. He’s only a kid.
3. Let’s … all the housework first and then you can spend the rest of the weekend however you want.
4. Please … me some coffee. I feel sleepy.
5. Have you … the washing up yet? − Not yet.
6. Please … your best to complete the work as soon as possible. We are really short of time.
7. It’s not always easy to … the right choice. Especially when you don’t know which choice is right for you.
8. The test was really difficult but I have ... all the tasks. What about you?
9. She is a very sociable person. She … friends easily.
Закончите предложения. Используйте make или do в соответствующей форме.
1. Перепишите сочинение, пожалуйста. Ты ... несколько ошибок.
2. Не надо… шутки над мальчиком. Он всего лишь ребенок.
3. Давайте ... сначала работу по дому, а потом вы сможете провести остаток выходных, как хотите.
4. Пожалуйста ... мне кофе. Я сонный.
5. Вы … мытье посуды уже? − Еще нет.
6. Пожалуйста ... изо всех сил, чтобы завершить работу как можно скорее. У нас очень мало времени.
7. Не всегда легко … правильный выбор. Особенно, когда вы не знаете, какой выбор вам подходит.
8. Тест был действительно сложным, но я ... все задания. А вы?
9. Она очень общительный человек. Она … друзей легко.
Ответ:
1. Rewrite your essay, please. You’ve made some mistakes.
2. Don’t make fun of the boy. He’s only a kid.
3. Let’s do all the housework first and then you can spend the rest of the weekend however you want.
4. Please make me some coffee. I feel sleepy.
5. Have you done the washing up yet? − Not yet.
6. Please do your best to complete the work as soon as possible. We are really short of time.
7. It’s not always easy to make the right choice. Especially when you don’t know which choice is right for you.
8. The test was really difficult but I have done all the tasks. What about you?
9. She is a very sociable person. She makes friends easily.
Перевод:
1. Перепишите сочинение, пожалуйста. Вы сделали несколько ошибок.
2. Не смейся над мальчиком. Он всего лишь ребенок.
3. Давайте сначала сделаем всю работу по дому, а потом вы сможете провести остаток выходных, как хотите.
4. Пожалуйста, приготовьте мне кофе. Я сонный.
5. Вы уже вымыли посуду? − Еще нет.
6. Пожалуйста, сделайте все возможное, чтобы завершить работу как можно скорее. У нас очень мало времени.
7. Не всегда просто сделать правильный выбор. Особенно, когда вы не знаете, какой выбор вам подходит.
8. Тест был действительно сложным, но я выполнил все задания. А вы?
9. Она очень общительный человек. Она легко заводит друзей.
79. Label the following pictures showing typical kinds of job teenagers do to earn their pocket money.
a) Babysitting
b) Walking dogs
c) Delivering newspapers
d) Caring for animals
Обозначьте следующие рисунки, показывающие типичные виды работы, которую подростки выполняют, чтобы заработать карманные деньги.
а) Присмотр за детьми
b) Выгул собак
c) Доставка газет
d) Уход за животными
Ответ:
1 − b, 2 − a, 3 − c, 4 − d.
80. Read the texts. In which text the author
1. gets a bonus in addition to his payment;
2. talks about working hours for teenagers;
3. has two groups of clients;
4. gives advice to readers.
5. takes care of young children;
6. works in the morning;
7. uses a bicycle for his / her work.
A. I live in the country in a small place. Usually it is a very quiet place. But in summer a lot of people from the city come here to relax and ride horses. I want to earn some pocket money and it is not that difficult! I have found a riding school that needs help. They don’t have enough time to take care of their horses. It’s not far from my home. Every morning, before school, I bring fresh water for the animals, feed them and clean the place where they are kept. After school I go there again to check if the animals are OK. Horses are fantastic! Sometimes I think that they understand my every word. I’m quite happy that, along with the money, I’m allowed some free riding lessons.
B. I love dogs. For many years I had a wonderful dog that died not long ago. At the moment I’m not ready yet to get another dog. But as I’m good with dogs I offer to walk other people’s dogs and even train them to obey some simple commands.
If you love dogs, this is the job for you. Many people in big cities commute to their offices and have to leave their dogs at home for the whole day. Also, some elderly people cannot walk their dogs. Why not help them? I work for people working long hours and for elderly people.
The important thing to remember is you should never let a dog off the lead. You never know what the dog might do. It’s also important to make friends with the dog before you take it out for a walk.
C. Lately I’ve got a job at the local post office. You should know that in Britain there are strict government laws about working hours for children. Only children over 13 are allowed to work. On a school day they cannot work more than 2 hours a day, definitely not during their school hours. At weekends and during school holidays they can work longer hours.
I prefer to work only on holidays and weekends. Of course, it’s not easy. I have to get up early in the morning to deliver newspapers to houses on time. Most people to whom I deliver the mail know me well by now. They are friendly and my morning begins with a smile. My bicycle is of great help to me. I love cycling and enjoy myself while working.
D. Working parents often have to leave their kids with grandparents or babysitters. If you are good with children, responsible and kind, you can earn your pocket money looking after children. It’s not very difficult to play and read fairy tales to small boys and girls, and taking them for a walk may be fun too. I also know that some parents will also pay for a teenager to walk their children safely to and from school. A friend of mine babysits with a little boy who attends a primary school.
I don’t have much free time but sometimes I babysit for my neighbour. The pay is not big but I can buy some new clothes, or whatever I want.
Прочтите тексты. В каком тексте автор
1. получает бонус в дополнение к своей выплате;
2. говорит о режиме работы для подростков;
3. имеет две группы клиентов;
4. дает советы читателям.
5. заботится о маленьких детях;
6. работает утром;
7. использует велосипед для работы.
А. Я живу в деревне в небольшом поселке. Обычно это очень тихое место. Но летом сюда приезжает много людей из города, чтобы отдохнуть и покататься на лошадях. Я хочу заработать карманные деньги, и это не так уж и сложно! Я нашла школу верховой езды, которой нужна помощь. У них нет времени, чтобы заботиться о своих лошадях. Она недалеко от моего дома. Каждое утро перед школой я приношу животным свежую воду, кормлю их и убираю место, где они содержатся. После школы я снова иду туда, чтобы проверить, все ли в порядке с животными. Лошади фантастические! Иногда мне кажется, что они понимают каждое мое слово. Я очень рада, что помимо денег мне разрешили бесплатные уроки верховой езды.
B. Я люблю собак. Много лет у меня была прекрасная собака, которая не так давно умерла. На данный момент я еще не готов завести еще одну собаку. Но поскольку я хорошо умею обращаться с собаками, я предлагаю выгуливать чужих собак и даже приучать их выполнять некоторые простые команды.
Если вы любите собак, это работа для вас. Многие люди в больших городах работают в офисах и вынуждены оставлять собак дома на целый день. Кроме того, некоторые пожилые люди не могут выгуливать собак. Почему бы им не помочь? Я работаю для людей, работающих сверхурочно, и для пожилых людей.
Важно помнить, что никогда нельзя отпускать собаку с поводка. Никогда не знаешь, что может сделать собака. Также важно подружиться с собакой, прежде чем вывести ее на прогулку.
C. В последнее время я устроился на работу в местное почтовое отделение. Вы должны знать, что в Великобритании существуют строгие государственные законы о рабочем времени для детей. К работе допускаются только дети старше 13 лет. В учебный день они не могут работать более 2 часов в день, и уж точно не в школьные часы. По выходным и во время школьных каникул они могут работать дольше.
Я предпочитаю работать только в праздничные и выходные дни. Конечно, это непросто. Я должен вставать рано утром, чтобы вовремя доставить газеты по домам. Большинство людей, которым я доставляю почту, уже хорошо меня знают. Они дружелюбны, и мое утро начинается с улыбки. Мой велосипед мне очень помогает. Я люблю кататься на велосипеде и получаю удовольствие от работы.
D. Работающим родителям часто приходится оставлять своих детей с бабушками и дедушками или нянями. Если вы хорошо относитесь к детям, вы ответственный и добрый, вы можете заработать на карманные расходы, присматривая за детьми. Играть и читать сказки маленьким мальчикам и девочкам не так уж сложно, и гулять с ними тоже может быть весело. Я также знаю, что некоторые родители также платят подростку за то, чтобы он безопасно доставлял своих детей в школу и обратно. Моя подруга нянчится с маленьким мальчиком, который ходит в начальную школу.
У меня мало свободного времени, но иногда я присматриваю за соседкой. Плата небольшая, но я могу купить новую одежду или все, что захочу.
Ответ:
A − 1;
B − 3, 4;
C − 2, 6, 7;
D − 5.
In Text A the author gets a bonus in addition to his payment.
In Text C the author talks about working hours for teenagers.
In Text B the author has two groups of clients.
In Text B the author gives advice to readers.
In Text D the author takes care of young children.
In Text C the author works in the morning.
In Text C the authpor uses a bicycle for his / her work.
Перевод:
В тексте А автор получает бонус в дополнение к своей оплате.
В тексте C автор говорит о рабочем времени подростков.
В тексте B у автора две группы клиентов.
В тексте B автор дает советы читателям.
В тексте D автор заботится о маленьких детях.
В тексте C автор работает утром.
В тексте C автор использует велосипед для работы.
81. Listen, repeat and read.
[ɜ:]
work
turn
early
person
earn
[ʌ]
country
money
government
encourage
result
[əʊ]
own
obey
progress
programme
overcome
[aɪ]
ride
cycle
smile
quite
died
Послушайте, повторите и прочитайте.
[ɜ:]
работать
повернуть
рано
человек
зарабатывать
[ʌ]
страна
деньги
правительство
поощрять
результат
[əʊ]
собственный
подчиниться
прогресс
программа
справиться
[аɪ]
кататься
ездить на велосипеде
улыбка
весьма
умер
82. Choose one of the texts from Ex. 80. Answer the questions.
1. What does the author do to earn some pocket money?
2. Does the author like his / her job? Why do you think so?
3. Does the author get some extra bonus doing his / her job? What is it?
Выберите один из текстов из Упражнения 80. Ответьте на вопросы.
1. Что делает автор, чтобы заработать карманные деньги?
2. Нравится ли автору его работа? Почему ты так думаешь?
3. Получает ли автор какие−то дополнительные бонусы за свою работу? Что это?
Ответ:
Text A:
1. The author caring for horses. She brings fresh water for the animals, feed them and clean the place where they are kept.
2. Yes, she loves her job. I think so because she says that horses are fantastic ans she is happy to have some free riding lessons.
3. Yes, she does. She's allowed some free riding lessons.
Text B:
1. The author walks other people’s dogs and even trains them to obey some simple commands.
2. Yes, he does. I think so because the author says that he loves dogs and he enjoys making friends with them.
3. No, the author doesn't get any extra bonus doing his job.
Text C:
1. The author's got a job at the local post office. He delivers newspapers to houses.
2. In general the author enjoy his job. He doesn't like to get up early but he loves to begin his days with a smile from friendly people.
3. The author doesn't get any extra bonus doing his job but he loves cycling while working.
Text D:
1. The author babysits for her neighbour.
2. Yes, the author like her job because she can buy some new clothes, or whatever she wants.
3. No, the author doesn't get any extra bonus doing her job.
Перевод:
Текст А:
1. Автор заботится о лошадях. Она приносит животным свежую воду, кормит и убирает место их содержания.
2. Да, она любит свою работу. Я так думаю, потому что она говорит, что лошади волшебные, и она рада иметь бесплатные уроки верховой езды.
3. Да. Ей разрешено несколько бесплатных уроков верховой езды.
Текст B:
1. Автор выгуливает чужих собак и даже приучает их выполнять простые команды.
2. Да. Я так думаю, потому что автор говорит, что любит собак и любит с ними дружить.
3. Нет, автор не получает никаких дополнительных бонусов за свою работу.
Текст C:
1. Автор устроился на работу на почту. Он разносит газеты по домам.
2. В целом автору работа нравится. Он не любит рано вставать, но любит начинать свои дни с улыбки дружелюбных людей.
3. Автор не получает никаких дополнительных бонусов за свою работу, но во время работы он наслаждается ездой на велосипеде.
Текст D:
1. Автор присматривает за ребенком соседей.
2. Да, автору нравится ее работа, потому что она может купить новую одежду или все, что ей заблагорассудится.
3. Нет, автор не получает никаких дополнительных бонусов за свою работу.
83. Look through the texts in Ex.80. Find synonyms for the following words and word combinations.
Example: to rest − to relax
to rest, to look after, it’s close to, wonderful, to get on well with, not long ago, work, at the proper time, to get better, to take care of a child, to go to school
Просмотрите тексты в Упражнении 80. Найдите синонимы для следующих слов и словосочетаний.
Пример: отдохнуть − расслабиться
отдыхать, ухаживать, это близко, замечательно, хорошо ладить с, недавно, работа, в нужное время, поправиться (стать лучше), заботиться о ребенке, пойти в школу
Ответ:
to rest − to relax, to look after − to take care of, it’s close to − it's not far from, wonderful − fantastic, to get on well with − to be good with, not long ago − lately, work − job, at the proper time − on time, to get better − ?, to take care of a child − to babysit, to go to school − to walk to school / to attend a school
Перевод:
отдыхать − расслабляться, ухаживать за − заботиться о, это близко − это недалеко, замечательно − фантастично, ладить с − быть хорошим с, не так давно − недавно, работа − работа, в нужное время − вовремя, поправиться (стать лучше) − ?, заботиться о ребенке − присматривать за ребенком, ходить в школу − ходить в школу / ходить в школу
84. Choose the text you like most of all. Write five questions to find out more about the job the author is doing.
Example: Have you got any problems with a person you work for?
Выберете текст, который вам больше всего нравится. Напишите пять вопросов, чтобы узнать больше о работе, которую выполняет автор.
Пример: Есть ли у вас проблемы с человеком, на которого вы работаете?
Ответ:
1. What is the most difficult at your work?
2. What do your parents and friends think about your job?
3. Do your classmates work anywhere?
4. How do your spend the money you earn?
5. Do you have enough time to do your homework? Have you got any problems at school because of your job?
Перевод:
1. Что самое сложное в твоей работе?
2. Что твои родители и друзья думают о твоей работе?
3. Твои одноклассники где−нибудь работают?
4. Как ты тратишь заработанные деньги?
5. У тебя остается достаточно времени, чтобы делать домашнее задание? У тебя есть проблемы в школе из−за работы?
85. Give a talk about your attitude to part−time jobs.
• How you get your pocket money.
• What you usually spend it on.
• Whether you’d like to take a part−time job. Why? / Why not?
• What kind of a part−time job you would like to take (if any)
Расскажите о своем отношении к подработке.
• Как вы получаете карманные деньги.
• На что вы обычно их тратите.
• Хотите ли вы устроиться на подработку. Почему? / Почему нет?
• На какую подработку вы хотели бы пойти (если таковая имеется)
Ответ:
I'm 13 and my parents give some money to me for my needs. I buy sandwiches and juice at school and sometimes I buy books or clothes. But this money isn't enough for going to cinema or travelling and that's why I would like to get a part−time job like babysitting or cleaning. I'm sure it won't affect on my academic results, but it will give me more freedom.
Перевод:
Мне 13 лет, и родители дают мне деньги на мои нужды. Я покупаю бутерброды и сок в школе, а иногда покупаю книги или одежду. Но этих денег недостаточно для похода в кино или путешествий, поэтому я хотела бы устроиться на подработку, например, няней или на уборку. Я уверена, что это не повлияет на мои академические результаты, но даст мне больше свободы.
86. Work in pairs. Choose one of the statements from the list below. Decide if you agree or disagree with it. Present at least three reasons for or against the statement.
Use: firstly …, secondly …, thirdly …; and another thing …, what’s more … .
• Teenagers should earn their pocket money.
• Part−time jobs affect pupils’ academic results.
• It’s next to impossible for a teenager to find a part−time job.
• Teenagers who have part−time jobs are more responsible.
• Teenagers don’t have time for any part−time jobs.
Работа в парах. Выберите одно из утверждений из списка ниже. Решите, согласны вы с этим или не согласны. Приведите как минимум три причины за или против этого утверждения.
Используйте: во−первых…, во−вторых…, в−третьих…; и еще…, более того….
• Подростки должны зарабатывать деньги на карманные расходы.
• Работа на неполный рабочий день влияет на успеваемость учеников.
• Подростку практически невозможно найти работу на неполный рабочий день.
• Подростки, которые работают неполный рабочий день, более ответственны.
• У подростков нет времени на подработку.
Ответ:
Teenagers who have part−time jobs are more responsible.
I agree that nowadays teenagers have more needs that they had in old times. And sometimes parents can't handle everything what their children want. That's why many teenagers are don't mind to have a part−time job.
It gives them more freedom but moreover, it makes them more responsible. First, they have to plan their time more carefully. They have to keep their academic progress going, overwise parents won't let them earn money. Second, at work they are in other conditions, work makes them feel like adults − to make own decision and to be responsible for them.
Перевод:
Подростки, которые подрабатывают, более ответственны.
Я согласен с тем, что сегодня у подростков больше потребностей, чем в прежние времена. И иногда родители не могут справиться со всем, чего хотят их дети. Вот почему многие подростки не против подработать.
Это дает им больше свободы, но, кроме того, делает их более ответственными. Во−первых, они должны более тщательно планировать свое время. Они должны поддерживать свои успехи в учебе, иначе родители не позволят им зарабатывать деньги. Во−вторых, на работе они находятся в других условиях, работа заставляет их чувствовать себя взрослыми − принимать собственные решения и нести за них ответственность.