Упражнение 1, страница 108
1 a) Listen and say. Which of these places ofcultural interest are there in your town? — Послушайте и скажите. Какие из этих культурных достопримечательностей есть в вашем городе?
In my town there is an art gallery and a natural history museum.
В моём городе есть художественная галерея и музей естественной истории.
b) Choose a picture and describe it to your partner. — Выберите картинку и опишите её своему однокласснику.
I can see a large palace with blue walls and white columns. There are statues on the roof and gold decorations above every window.
Я вижу большой дворец с голубыми стенами и белыми колоннами. На крыше — статуи, над каждым окном — золотые украшения.
I can see a man looking at paintings. He is in an art gallery. I think they are oil paintings.
Я вижу человека, смотрящего на картины. Он в художественной галерее. Я думаю, что это картины маслом.
I can see a huge temple. It has got several floors. It’s white and gold. Behind it there are fields.
Я вижу огромный храм. Он имеет несколько этажей. Он белый с золотом. За ним — поля.
I can see an anсient round stone theatre. There are rows of seats round a stage. It’s an open theatre. I think it is in Greese.
Я вижу древний круглый каменный театр. Вокруг сцены стоят ряды кресел. Это открытый театр. Я думаю, что это в Гризе.
I can see a boy looking at a huge clock. He is in a science museum. The boy has got fair and is wearing a red sweater.
Я вижу мальчика, смотрящего на огромные часы. Он находится в научном музее. Мальчик стал светловолосым и одет в красный свитер.
I can see a huge castle. It has got lots of rooms and it’s very big. I think it’s medieval.
Я вижу огромный замок. В нём много комнат, и он очень большой. По-моему, это средневековье.
I can see anсient ruins in an open space. There are some white marble columns. They look like they are from anсient Greese.
Я вижу древние руины на открытом пространстве. Есть несколько белых мраморных колонн. Они выглядят так, как будто они из древнего Гриза.
I can see the skeleton of a dinosaur in a natural history museum. The bones are huge.
Я вижу скелет динозавра в музее естественной истории. Кости огромные.
I can see an anсient fort. The walls are grey. The fort is by the sea.
Я вижу древний форт. Стены серые. Форт стоит у моря.
Упражнение 2, страница 108
2. a) Listen to five people talking about visiting different places. Match each speaker 1-5 to the correct sentence A-F. One sentence is extra. — Послушайте, как пять человек говорят о посещении разных мест. Сопоставьте каждому говорящему 1-5 правильное предложение A-F. Одно предложение лишнее.
Speaker 3 — A
A The speaker found the view from the top spectacular.
Говорящий нашёл вид сверху захватывающим.
Speaker 1 — B
B The speaker had the feeling he had travelled back in time.
У говорившего возникло ощущение, что он вернулся назад во времени.
Speaker 5 — C
C The speaker had to wait for a long time to get in because there were so many people.
Говорящему пришлось долго ждать, чтобы войти, потому что там было так много людей.
Speaker 2 — D
D The speaker needed almost a week to see everything.
Говорящему понадобилась почти неделя, чтобы всё увидеть.
E The speaker almost got lost. — лишнее
Говоривший чуть не заблудился.
Speaker 4 — F
F The speaker spent the whole day there.
Говорящий провёл там целый день.
Speaker 1
It was fantastic. The fort huge and the guide told us all about its history. I was fascinated. I could imagine soldiers over the centuries fighting the different battles that have taken place here on the battlements throughout history.
Оратор 1
Это было потрясающе. Форт огромен, и гид рассказал нам всё о его истории. Я был очарован. Я мог представить себе, как солдаты на протяжении веков сражались в различных битвах, которые происходили здесь на зубчатых стенах на протяжении всей истории.
Speaker 2
You should definitely go to the science centre. We went last week and it was incredible. I think we need to go seven days in a row to see all the things we missed. You can try all sorts of different equipment and find out how everything works.
Оратор 2
Вам обязательно нужно сходить в научный центр. Мы ездили туда на прошлой неделе, и это было невероятно. Я думаю, нам нужно ходить семь дней подряд, чтобы увидеть всё то, что мы пропустили. Вы можете попробовать всевозможное оборудование и узнать, как всё работает.
Speaker 3
The temple was beautiful. There were amazing statues inside and around 300 steps to get to the top of the dome. It was very tiring, especially in the heat, but it was worth it for the panorama.
Оратор 3
Храм был прекрасен. Внутри были удивительные статуи, а до вершины купола нужно было пройти около 300 шагов. Это было очень утомительно, особенно в жару, но панорама того стоила.
Speaker 4
I a bsolutely recommend the natural history museum. It is the best museum I have ever been to. There were complete dinosaur skeletons and fossils that were amazing to see. I was so engrossed in the exhibits that I didn’t even notice the time passing. By the time I had made my way around the whole museum, it was very late in the afternoon.
Оратор 4
Я настоятельно рекомендую музей естественной истории. Это лучший музей, в котором я когда-либо был. Там были полные скелеты динозавров и окаменелости, которые было удивительно видеть. Я был так поглощен экспонатами, что даже не заметил, как прошло время. К тому времени, как я обошел весь музей, было уже далеко за полдень.
Speaker 5
The archaeological site was amazing and well-worth the long queues to get in. The site itself is very big and as most of the ruins are roped off it takes a while to walk around. I understand why they have to keep the numbers of visitors under control because otherwise you wouldn’t be able to see everything easily.
Оратор 5
Археологические раскопки были удивительными и стоили долгих очередей, чтобы попасть туда. Сам участок очень большой, и так как большинство руин огорожены верёвками, то требуется некоторое время, чтобы обойти его. Я понимаю, почему они должны держать количество посетителей под контролем, потому что иначе вы не сможете легко увидеть всё.
b) Compare your answer with your partner. Which words helped you decade? — Сравните свой ответ с ответом напарника. Какие слова вам помогли?
Speaker 1 — I could image, through history
Speaker 2 — seven days in a row to see
Speaker 3 — 300 steps to the top, panorama
Speaker 4 — engrossed, didn’t notice time passing, very late
Speaker 5 — long queues, numbers of visitors
Question Tags
Упражнение 3, страница 108
3 a) Read the theory, then complete the gaps with question tags in your notebook. — Прочтите теорию, а затем заполните пробелы разделительными вопросами в своей тетради.
Question tags are short question at the end of statements formed with an auxilary and a subject pronoun.
Разделительные вопросы — это короткие вопросы в конце высказываний, образованных вспомогательным глаголом, соответствующего сказуемому основного предложения и личным местоимением, соответствующего подлежащему.
Negative sentences take an affirmative question tag.
Отрицательные предложения имеют утвердительный вопрос.
He isn’t here, is he?
Его ведь здесь нет, правда?
Affirmative sentences take a negative question tag.
Утвердительные предложения имеют отрицательный вопрос.
She is here, isn’t she?
Она ведь здесь, не так ли?
We use rising intonation (↑) when we aren’t sure of the answer, but we use falling intonation (↓) when we are sure of the answer.
Мы используем восходящую интонацию (↑), когда не уверены в ответе, но мы используем нисходящую интонацию (↓), когда уверены в ответе.
1 The statue is beautiful, isn’t it? (↑)
Статуя прекрасна, не правда ли?
2 He likes painting, doesn’t he? (↓)
Он любит рисовать, не так ли?
3 You won’t go out, will you? (↑)
Ты ведь никуда не пойдёшь, правда?
4 He hasn’t come yet, has he? (↓)
Он ведь ещё не пришёл, правда?
5 Peter left yesterday, didn’t he? (↑)
Питер уехал вчера, не так ли?
6 They are taking photos, aren’t they? (↑)
Они ведь фотографируют, не так ли?
a) Listen and tick (√), the correct box to show the intonation. — Послушайте и поставьте галочку (√) в нужном поле, чтобы показать интонацию. (↑)/(↓)
Speaking
Expressing preferences
Выражение предпочтений
Упражнение 4, страница 108
4 Read the table. Use the language and the places in Ex. 1 to act out exchanges, as in the example. — Прочтите таблицу. Используйте язык и места из упр. 1, чтобы разыграть диалог, как в примере.
A: Do you fancy visiting the natural history museum?
B: I’d quite like to go to the science centre.
А: Вы хотите посетить музей естественной истории?
Б: Мне бы очень хотелось поехать в научный центр.
A: Do you fancy visiting the art gallery?
B: Sure – why not?
А: Вы хотите посетить художественную галерею?
Б: Конечно, почему бы и нет?
A: Would you rather visit the castleor the temple?
B: I’d quite like to go to the castle.
А: Вы бы предпочли посетить замок или храм?
Б: Мне бы очень хотелось побывать в замке.
A: Do you want to go to the fort?
B: Sounds perfect to me.
А: Ты хочешь пойти в крепость?
Б: По-моему, звучит идеально.
A: I’m thinking of going to the palace. Do you like palaces?
B: I don’t like palaces much. etc
A: Я подумываю о том, чтобы отправиться во дворец. Вы любите дворцы?
Б: Я не очень люблю дворцы.